به سایت شرکت مشاورین تجاری ارزاسپاد خوش آمدید   

کارخانه تولید مربا و عسل

مربا و عسل از زیرگروه مواد غذایی و عضو جدا نشدنی از سفره های صبحانه و عصرانه هستند. با توجه به این مطلب که این محصولات مواد اولیه تولید محصول دیگری نیستند بنابراین کالای واسطه ایی نیستند و با اشاره به این نکته که این کالا در خدمت به شهرک صنعتی و کارخانه ایی تولید نمیشود و یک زیرگروه مواد غذایی است نمی توان آن را کالایی صنعتی تلقی کرد. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که کالای مورد نظر یک کالای ضروری از زیرگروه کالاهای راحتی، در زیربخش کالاهای مصرفی محسوب میشود.

 

 


سرانه مصرف مربا
سرانه مصرف شکر در ایران ۳ کیلو از میانگین جهانی بیشتر است نشان دهنده ذائقه ایرانی ها به مصرف شیرینی جات و مربا است. سرانه مصرف مربا ۵۶۰ گرم در ماه است.

سرانه مصرف عسل
میانگین مصرف سرانه عسل حدود ۹۶۰ گرم در ماه است. این میزان از میانگین جهانی بالاتر است، ضمن اینکه میانگین جهانی ۲۲۰ گرم در ماه است.

واردات مربا به ایران
در پی انتشار خبر واردات مربا در سال ۱۳۹۵ به استحضار میرساند بر اساس بررسی های به عمل آمده و اظهارنامه وارداتی ترخیص شده در سال ۹۵ در مجموع بالغ بر ۲۳هزار تن کالا به ارزش ۲۴میلیون دلار به شرح (مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه که به وسیله پختن به دست آمده یا بدون افزودن قند یا سایر مواد شیرین کننده) بر مبنای ثبت سفارشات انجام شده به کشور وارد شده است.
از این میزان کالا با توجه به نام تجاری ثبت شده در اظهارنامه درخصوص کالاهای مذکور، سهم وزن و ارزش مربا از کل واردات انجام شده کمتر از یک دهم درصد بوده و تمامی واردات این محصول نیز توسط دو شرکت صورت گرفته است. بر اساس آمار گمرک در ۱۱ماه منتهی به بهمن ماه سال ۹۵ قریب به ۵ هزار و ۷۶۵ تن مربا و ژله ، به ارزش دلاری ۲۹۹۴۶۱۵ و ارزش ریالی ۹۱۲۲۴۰۷۷۴۴۱ وارد کشور شده است.
کشور اسپانیا با صادر کردن بیش از ۳هزار و ۱۷۵تن مربا و ژله ، به ارزش دلاری ۱۵۳۰۷۰۶ و ارزش ریالی ۴۶۶۴۵۵۳۸۵۶۸ و همچنین کشور یونان با صادرات بیش از ۲هزار و ۱۱۲ تن مربا و ژله با ارزش دلاری ۹۸۱۴۳۸ جزء کشورهایی هستند که بیشترین صادرات را به ایران دارند.


سرانه تولید و مصرف میوه
سرانه تولید میوه در ایران ۲۰۰ کیلوگرم است، این سرانه در جهان ۹۷کیلوگرم است.
وزارت جهادکشاورزی کل میزان صادرات میوه را نیز یک میلیون و۱۰۰هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش این میزان نیز ۲.۸ میلیارد دلار است. وی اظهار کرد از این میزان ۱۸۰هزار تن پسته به ارزش ۱.۶میلیارد دلار است که بیشترین سهم را در صادرات محصولات باغی دارد. ایران در تولید ۱۵ محصول باغی دنیا مقام نخست تا دهم را داراست. ایران بیش از ۴درصد میوه و مرکبات جهان را تولید میکند اما مصرف میوه و سبزی در ایران از استاندارد جهانی کمتر است.
برطبق سازمان بهداشت جهانی روزانه هر فرد بالغ باید ۴۰۰گرم میوه و سبزی مصرف کند در صورتی که در ایران روزانه هر فرد بالغ ۱۰۰گرم میوه و سبزی مصرف می کند.
سرانه مصرف مربا در ایران بر طبق آمار مذکور بالاست. شکر و میوه از اصلی ترین مواد تولید مربا هستند. سرانه تولید میوه در ایران بالاسات و با توجه به پیگیری های اخیر با تولید بیشتر داخلی از واردات شکر ممانعت می شود از طرفی با بررسی میزان بازار هدف و نیاز مردم به این محصول مصرف کنندگان که از دهک های متوسط به بالا تا فرودست بالا هستند جامعه آماری زیادی را شامل می شوند. با برر سی فاکتور های فوق میتوان اینطور نتیجه گیری کرد که تولید محصول به لحاظ بعد اقتصادی ضرورت خواهد داشت.
با بررسی درصد بالای واردات این محصول به کشور به علت کافی نبودن کارخانه جات تولیدی، میتوان به لحاظ خودکفایی در ایران و عدم واردات آن تولید این محصول را تایید نمود.

 

 

اسکرول به بالا